fredag, januar 11, 2008

Råhygge

Nejj- hvor er jeg dog genial.
Jeg skal jo allerede til DK igen den 23. januar, så det har f. eks. været muligt at tage biblioteks bøger med denne. Og ikke nok med det, jeg har taget lyd bøger med. Lige nu er jeg ved at høre: HIMALAYA I SIGTE, med 2cv over alle bjerge, skrevet af Nina Rasmussen, som sammen med sin mand, Hjalte Tin og deres børn Ida og Emil og været på mange forskellige ekspeditioner, bl. a. på motorcykel.
Som navnet siger er det om en tur i Pakistan og Indien. Det er utroligt, hvor maget af det de oplever, som vi også kan nikke genkendene til her i Rusland. F.eks. hvordan penge kan få ting til at gå meget hurtigere (jeg har dog oplevet, at de penge jeg ville bestikke veterinærerne i lufthavnen med, ikke blev taget, men blev liggende i Tico's pas) eller hvor de bruger 2 timer på at få skrevet papir, så de kan få lov til at veksle penge, velvidne om at de papir, er der ikke nogen der skal se. Her er man jo også utrolig glad for flotte papirer med en masse stempler, allerhelst runde stempler, skal nu bruge officielt udseende papir, skal de bare stemples med alt hvad du kan finde af stempler på et dansk kontor, "modtaget", "indgået"alt hvad der er. Hun fortæller også om en lastbil der er væltet udover en bjergvej. De får tomt bilen og rejst den igen, og på med lasten, og så er det ellers videre, så skæv som den nu er. Tit ser vi også lastbiler, hvor man tænker "er det virkeligt muligt, at den kan køre, så skæve som hjulene er". Der var også en dag med sne på vejene, hvor vi holdt ved et lyskryds. Da vi sætter i gang og kun køre langsomt, kommer der et billøst hjul løbende imod os. Det lægger sig dog om på sidden få meter foran os og vi kan stille og roligt køre uden om med et smil på læben, men også lidt rystet "hvad kunne der ikke være sket, hvis var kommet hoppende". Det geniale ved lydbøger er, at jeg samtidig med at jeg høre en spændende bog, så kan jeg sidde og strikke. Det som jeg er igang med lige nu (der er mange ting) er nogle vanter som jeg er blevet inspireret af Liselotte til. Så flotte farver garn som hun har brugt, har jeg ikke, men fandt dog noget, så jeg kunne prøve noget mønster strik. Så i eftermiddag har jeg siddet og hørt historie og strikket. Når jeg bliver træt af at tælle mønster, er jeg i gang med en tyk islænder sweater til Jacob. Den skulle gerne være færdig til jeg skal hjem, så han kan få den, mens det er vinter. Hvis det da er det, eller overhovedet bliver det. I morges var der kommet lidt sne, ellers er der ikke meget sne og temperaturen er opadgående ca. -4--2 grader.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

hej Lise,- og tak for kikket på din blog...hvor ser det spændende ud
genial ide med at tage lydbånd med fra dk,- jeg hører selv lydbånd hele tiden, mest om natten !!

det er helt vildt sjovt med de besøgstællere - min viser nationaliteter og der har været 10 forsk. på 5 dage...det er da lidt vildt..
vi snakkes snart igen...hej fra lilian

Tineke sagde ...

Dét ser rigtig hyggelig ud! Jeg følger med glæde med på din blog, af flere grunde faktisk. Jeg bor nu i DK med min danske mand, men vi har lært hinanden at kende da vi begge var udstationeret i Ukraine, så jeg nikker tit genkendende til både dine billeder og fortællinger, og savner lige pludselig helt vildt Kiev....

Og! Så har I en rigtig flot Kleiner, lige som vores Chili, som er 16 måneder gammel nu.

Plus....du strikker jo, og det eeelsker jeg også bare, jeg er også vildt inspireret til at strikke vanter, men skal have fat i nogle opskrifter, men mon ikke Ravelry er leveringsdygtig der? Er du mon med på Ravelry....

Mange hilsner, Tineke fra Askov

Lise Erikstrup sagde ...

tineke: jeg var en gang inde på din blog og så et billed af din hund som jeg hviste til min mand, han sagde med det samme: hvornår har du taget det billed? han lignede så meget vores Tico. Vi har købt vores på Struer- egnen, så de kunne godt være søskende.
Jeg er ikke med i Ravelry. Jeg syntes at det så noget uoverskueligt ud at blive medlem. Har du set de link http://www.slagtenhelligko.dk/ har.