onsdag, februar 21, 2007

Tur til Nishij-Novgorod

Jeg vil fortælle lidt om vores tur til Nishij-Novgorod sammen med Mie og 2 dansker fra slagteri branchen og landbrugsrådet.
Vi skulle med nat toget herfra Moskva, kl.22.40, en kolde aften. Vi havde dog hørt at det ville blive meget koldt ude øst på, ca. -15-20 grader. Vi fik hver sin sovekupé, med en meget smal "seng", og gik så på jagt efter restaurant vognen, så vi kunne få noget vodka og holde varmen ved i løbet af natte, det blev der brug for.
I kupen var der også en "madpakke" med noget morgenmad og noget snak.
Det blev en KOLD nat og jeg fik ikke sovet ret meget, de er ikke så nøje regnene med, hvordan skinderne ligger. Engang imellem tænkte man, om hele toget mon stadig var på sporet, ikke noget med at sætte farten ned som DSB ville have gjort.
Vi ankom kl.7.15, og det vrimlede med folk på banegården, ca. -15 g. Vi blev hentet af en kontakt person og blev kørt til hotelet, hvor vi fik ½ time, før vi skulle vidrer. Det var arrangeseret, at der var en engelsk talende student fra universitetet, der skulle vise Mie og jeg byen. Det er en af Ruslands største byen, 1,3 mill indbygger, men en meget anderledes by end Moskva.Vi var bl.a. på "strøget", som mindede meget om Kbh., inden vi skulle med til forretnings frokost. Der skal man være hurtig for at få noget at spise, på grund af de mange taler og skåler. Men rigtig god vodka, svensk "absolut" med solbær smag.
Når man sætter sig ved bordet, er det helt dækket fade med små ting, kold fisk rullet med et eller andet, æg med kaviar, små skiver kød og svine tunge, forskellige pølser og lidt grønt, agurk, tomat og peberfrugt. Der udover fik vi hver en tallerken med salat, en skål suppe, stegt laks med ris og noget frugt. Om aftenen var vi ude at spise på en meget fin restaurant, det var ingen oplevelse.
Næste dag kørte vi 2 timer syd på, i en gammel bus, der var kold og lugtede af os. Vi skulle besøge et akademi, nærmest som vores handelsskole. Der blev vi til gengæld meget venligt modtaget. Da vi kom ind stod der 4 studerne, i national dragter og sang en velkomst sang og Poul skulle bryde et brød, dyppe det i salt og spise det. Der efter var der det helt stor morgen bord, selvfølgelig med vodka (kl.var 10),og en masse taler, hvor der skulle skåles. Imens de holdt seminar, blev Mie og jeg ledsaget til en stor kirke i nærheden. Der var et billed(en ikon) af vores dronninge Dagmar, hun havde været der for at bede om frugtbarhed, Og som vi jo alle husker fik 3(4) børn.
Bagefter skulle de have et møde 22 km derfra, det tog bare 45 min. at køre der til. Efter mødet, var vi inde,atse et stort kloster kompleks. Der var 6 kirker og der var nonner. Ruslands ældste kvinde havde også boet der. Hun havde været synsk.
Turen til lufthavnen blev lang, vi havde dog fået en bedre bus, men chaufføren var ikke så godt kendt, så han kørte forkert, men vi nåede dog lufthavnen, så vi kunne når lidt vodka inden vi gik ind i lufthavnen og da vi var kommet ind i lufthavnen, godt man ikke er forretnings folk, nu ved jeg hvad Poul mener når det har været en hård tur.