torsdag, februar 19, 2009

priserne op og ned

I rusland taler alle om finanskrise, og mange har også fået den at føle ved arbejdsløshed.
Putin har så lavet en arbejdsløshedslovgivning, som skal gøre det muligt at overleve, selvom man bliver arbejdsløs. Moskva har dog takket nej, til denne ordning, de kan godt selv tage hånd om deres arbejdsløse. Vi ser også, at der er rigtig mange der flytte sne og vi glæder os da til at se alle de blomsterbede, som sikkert bliver lavet til foråret.
Finanskrisen ses også på rublens værdi. I november gav vi ca. 22 kr for 100 rubler, nu giver vi 16 kr, og den er ikke i ro endnu, men det ser dog ud til at den svinger lidt omkring de 16.
Rublens værdi gør så, at i stedet for at have udsalg med 50%, er det nu 70% rabat. Importeret fødevarer stiger og russiske vare falder, så det kan være svært at vide hvad ting koster.
Den anden dag, hvor jeg var ude at handle, fandt jeg nogle agurker, det kan ellers være en manglen varer. De var pakket med ca. 5-7 stk i en skumbakker. De er nærmest som vores skoleagurker. Der sad en eller anden mærke seddel på, så jeg var ikke opmærksom på, at man selv skulle veje den. Det vil sige, selvfølgelig skal man ikke selv gøre det. Det er der en dame til. Jeg ville jo bare snyde hvis jeg gjorde det.
Ved kasseapparatet fjerne hun mine agurker. Jeg gør opmærksom på, at jeg VIL have agurkerne, men det kan ikke lade sig gøre. Ingen pris, ingen agurker. De kan også finde på at fjerne varerne, når du er ved kassen, hvis strejkoden ikke virker. Så får du ikke noget brød den dag, man bliver ikke gjort opmærksom på det, varerne forsvinder bare.Til gengæld gjorde hun meget ud af, at gøre opmærksom på, at de tomater jeg har valgt, koster 189 rubler. "Ville jeg stadig have dem?"
I dag er det blevet lidt koldere -1-3 grader og SOL. Det er dejligt.
Så vi har gået en langtur i skoven. For ikke at fylde hele bloggen med hunde- og sne- billeder, har jeg lagt dem ud til højre. Der kan klikkes på dem, så bliver de størrere.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Når hun nu fjerne agurkerne, kan de så være fordi hun vil have dem selv eller??Det må være svært emd de priser..at regne ud om man synes det er for dyrt eller ej. Har I store moderne supermarkeder også med kød og frugt og grønt, eller er det primært på åbne markeder som det du har billeder af?

Annemette Kuhlmann sagde ...

Man må vel væbne sig med tålmodighed når man står der ved kassen og ser sine varer blive "konfiskeret"...? Hvor kedeligt;o)
Spændende at finde din blog;o)

Lise Erikstrup sagde ...

Der er masser af supermarkeder her. Både almindelige billige for russer, men også supermarkeder, hvor der er vodka- og champagnebarer inde i supermarked.-og en lille østers skal man vel har til....