tirsdag, februar 03, 2009

ren by

Efter at jeg har læst Sister Bonde's indlæg, om affald i naturen, kom jeg til at tænke på, hvordan vi har det her.
Det første mange tænker når de høre om Moskva og måske Rusland i særdeleshed, er at det er en grå, trist og beskidt by.
Og det er den også på mange måder, men man gør en masse, for at få den til at fremstå imødekommen.
Næst efter vagtfolk, er det nok "vejfolk" der er flest af. Især i weekenden, ser man dem på veje og stræder.
At det også er nødvendigt, er en anden snak. Det er som om, at det er legalt, bare at smidt sit affald. Jeg ser med gru frem til at sneen forsvinder. Alle russere ryger, også når de køre bil, og hvordan kommer man nemmest af med sit cigaretskod--- ud af vinduet, især ved lyskrydsne, hvor man tit holder længe, ligger der et massivt læg af skod. På en eller anden måde skal de jo væk igen, intet forsvinder af sig selv, så der er arbejde til mange vejmænd med det. Og forøvrigt resten af året.
Men der er så også mange folk til det, så generalt, ser der meget rent ud, ihvertfald for affald. At der så altid er et fint læg at støv, dels om vinteren fra pigdækne, men sandsynligvis også af støv fra stepperne, der kommer fra øst med vinden.
Der er travlt hele året. Om vinteren er det selvfølgelig sne, der bliver fjernet, noget mekanisk og kemisk, men meget med fejekost og håndskrabber.
Når det bliver forår, og gerne lidt før, bliver alt vasket, lysmaster, skilte, vægge i tunnelerne og som her stakitter, for bagefter at blive malet. Alt bliver malet kantstenen, lygte pælene, træerne og stakitterne, der er langs vejene, og dem er der mange af. Nå ja, det er ikke kun om foråret. Få dage før jeg tog hjem til jul, så jeg en male en port ved universitet. Det var lige omkring frysepunktet. Det er noget meget skrap maling, som kan lugtes op i lejligheden, når de går i gang på gaden.
Om sommeren er det græs og blomster der skal holdes. Meget græs bliver slået i hånden med en buskrydder. Blomsterne, langs de store veje, bliver plantet om et par gange i løbet af sommeren. Tit forgår det sent om aftenen, på grund af varmen.
Efterårstid = bladfejning.
Moskva er en meget grøn by, med mange træer og de har det jo med at tabe bladene om efteråret. Lige så snart det første blad lander, går den helt stor bladjagt i gang Alle fejre blad. Weekend som hverdag. I efteråret havde man så fundet på at samle dem i sort sække. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange sække der er gået til, men min teori er at borgemesterenes kone har en posefabrik. Jeg tror også at hun har en betonkantstens fabrik, for pludselig skulle der nye kantsten allesteder. Forrige år var det hendes rullegræs fabrik, der fik et stort opsving. Desværre, var det først i oktober, at man begyndte at skifte græsset ud. To dage efter kom regnen og den blev ved indtil frosten kom. Der lå mange ruller græs, der aldrig blev rullet ud. Det er var rullet ud klaret ikke frosten.
2 lørdag om foråret og 2 om efteråret gør man byen ren. Legeredskab, husnummerne, vindueskanterne på forretnings vinduerne, ALT bliver rengjort. Og ALLE russere skal deltage. Sådan.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Flot - vi må ha alle de arbejdsløse (jeg er der jo) ud og samle affald.
Og så er jeg blevet søster til agent Bond - skønt.

Lise Erikstrup sagde ...

Her er der ingen arbejdsløse, ihvertfald ikke indtil finanskrisen.
Bond må undvære dig som søster. Det er rettet.

Anonym sagde ...

Sjovt nok , så har vi her i Shanghai også små"vejsmølfer"(de er i blåt tøj)Kineserne smider også bare skidt over alt, så kommer der en og fejer, og på den måde er der pludselig flere jobs!Så er der også alt smoggen som ligger sig som gråt fint støv overalt...det skal også fejes op. Jeg er vild med alle de billeder du lægger på. Jeg får da nok lige ændret mit indtryk af hvad Moskva er her på din blog. Tak for udvidelse af min horisont!